lørdag den 6. januar 2018

Jordskokkesuppe med lækker tilbehør

I foråret var Hr. X og jeg på kærestetur. Jeg havde i julegave fået sådan en box til en overnatning med middag og vi endte med at vælge Hotel Amerika - og sikke en oplevelse! Hr. X har måske nok syntes, at det var lidt spild at køre så langt for en enkelt overnatning, men det ændrede sig godt nok! Vi gik ture i den smukke skov - med udsigt over fjorden - og spillede pool eller billiard (den med kuglerne og uden keglerne) inden vi vendte tilbage til værelset for at gøre os klar til middag - og hvilken middag? Nøj, det smagte helt fantastisk godt! Vin, mad osv... Det er helt klart køreturen på 2,5 time værd!

Vi fik bl.a. Den mest fantastiske jordskokkesuppe. Det skal siges, at min kære mand ikke er sådan helt vild med suppe... Jo... Klarsuppe, tomatsuppe, amerikansk suppe, gullaschsuppe og oksekødssuppe (4 ud af 5 er han vokset op med...). Jeg har forsøgt... Bl.a. Med den græskarsuppe jeg har her på suppen og jo, han synes den er fin, men synes nu alligevel hellere, at jeg skal bruge min tid på at lave en “almindelig” suppe i stedet for det der fancy noget... Derfor var det også noget af en overraskelse, da han efter første skefuld af jordskokkesuppen udbrød “NØJ, den er god!” - faktisk var han så vild med den, at han næste dag på vej hjem fra opholdet spurgte, om jeg da ikke synes, at vi skulle have den til aftensmad - og det fik vi så! Men først skulle jeg altså lige finde en opskrift. Igen har jeg søgt rundt og er blevet inspireret af den fantastiske Valdemarsro. Hun er min absolut go to, når jeg søger opskrifter. Hr. X gik dog efter en kopi af den fra hotellet, så ingen fisk, honning eller æbler - til gengæld kom der lidt mere fløde i samtidig og så forsøger jeg at lave en vegetarisk udgave, så mine vegetariske veninder også kan være med (samt noget crunch, som ikke er bacon... Har I gode ideer, er I meget velkommen til at sende dem videre til mig)

Men her kommer min - efterhånden meget brugte - opskrift!

Ingredienser

  • 2-3 spsk olie (jeg bruger olivenolie)
  • 1 ps økologisk jordskokker (der er 500 g, men det giver ca 350 g ren jordskokker)
  • Kartofler - samme antal gram som ren jordskokker)
  • 3 løg
  • 1 fed hvidløg
  • 1,5-2 tsk timian
  • 1 stor spsk Herbamare urteboullion
  • 1 l. Vand
  • 2-3 dl. Fløde
  • 1/2 tsk muskatnød
  • Salt og peber (pas godt på med ikke at salte for meget)
Tilbehør:
  • 2 pk. Bacon i tern
  • 2 grove flutes
  • Lidt urteolie til at pynte med (olivenolie med basilikum, persille og hvidløg)
Jeg er som sagt ved at udvikle en vegetarisk crunch

Vejledning

  1. Hæld olie i gryden - bunden skal lige være dækket.
  2. Skræl jordskokker og kartofler
  3. Skær jordskokker, kartofler og løg i tern - det er fint med grove/store tern, da det hele alligevel skal blendes senere...
  4. Skralden af hvidløget og knus hvidløget
  5. Bland jordskokker, kartofler, løg, hvidløg og timian sammen og hæld det i gryden
  6. Sauter grydens indhold i 5-10 minutter ved middelvarme - det skal blive lidt blødt, men ikke tage farve.
  7. Tilsæt boullion og herbamare og give det et opkog.
  8. Lad det koge i 20-25 minutter.
  9. Det er nu, at du placerer bacon på en tør pande og lader det stege sig sprødt.
  10. Efter 20-25 minutter (grøntsagerne må gerne være lidt bløde i det)  stavblender (har man ikke sådan en, kan man bruge en blender eller en foodprocessoren) man, så der ingen klumper er i
  11. Tilsæt fløden og rør godt rundt.
  12. Smag til med muskatnød, salt og peber - og lad suppen reducer ind, så den får den tykkelse, som du godt kan lide - herhjemme giver vi den mindst 30 minutter nu... og gerne mere...
  13. Husk at holde øje med bacon og at smide flutes ind i ovnen 5 minutters tid før I spiser
  14. Anret den første tallerken - det gør det lige lidt mere smukt!

Det færdige resultat


Det her er en af ungernes yndlingsretter - de elsker den virkelig - og det synes Hr. X og jeg er skønt! Så tak til Hotel Amerika, for at bringe den ind i vores liv! (Dette opslag er forresten IKKE sponsoreret!)


  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...