lørdag den 16. marts 2013

Marcipansnurrer med vanilje!

Den anden dag sad jeg og tjekkede min blog-læseliste og her kom jeg forbi MissMuffins blog. Det er en blog jeg opdagede for noget tid siden og hun er altså bare super dygtig! Det var egentlig billedet fra opskriften, som fangede mig... Et billede med den mest lækre bagværksting - jeg havde aldrig hørt om snurrer før - men nøj, den så lige ud som noget jeg skulle prøve! - og der var liiiiiiggggggggeeee 35 gram gær tilbage fra  pizzaen den anden dag...! (plus lidt!) Efter lidt tid endte jeg så på Louiogbearnaisen - hun havde den samme opskrift, bare med kanel... Og igen en mega lækker snurrer! Opskriften er jo ca. det samme, men alene det at de to havde to forskellige smagsvarianter viste mig, at så blev jeg da nødt til at prøve den opskrift! - og ja... Den allerførste variant skal da være med vanilje! Men så skal kanel også prøves... Så kan jeg forresten se, at Louise også har en mandel/chokolade-varint (lyder sindsyg lækker!)... Selv går jeg og tænker på en hindbærvariant! Måske lidt frysetørret og lidt pulver? Jeg tror det bliver lækkert!

En ting var jeg dog meget nervøs for! Nemlig: Hvordan i alverden man får lavet den smukke form! Jeg er altså lidt... ja.. en knold til det, så jeg forventede at det gik helt i galt... Nu kan jeg dog sige at de blev faktisk ret kønne... Dog slet ikke på niveau med de to blog-damers! Slet ikke i nærheden! Men de smager altså super godt - selvom de er lige lidt for store! Jeg har lavet dem ud fra hvad jeg havde i køkkenet og derfor er der et par afvigelser i forhold til MissMuffin!

Ingredienser
Gærdejen
  • 35 g gær
  • 4 dl. sødmælk (Jeg tror altså også man kan bruge en anden slags mælk)
  • 150 g smør
  • 1 æg
  • 2 spsk sukker
  • 750 g mel (Plus/minus lidt)
Remoncen
  • 150 g marcipan
  • 150 g sukker
  • 150 g blødt smør
  • 3 spsk vaniljesukker
  • 1 tsk vaniljepulver (Ud over smagen giver det de mest fantastiske små prikker!)

Vejledning
  1. Hæld smør og mælk i en gryde og varm det op, så smøret smelter.
  2. Køl mælkeblandingen ned så den er lunken.
  3. Smulder gæret i en (Kenwood-)skål og hæld den lunkne mælkeblanding i - rør godt rundt, så gæret opløses.
  4. Rør æg og sukkeret i mælkeblandingen.
  5. Tilsæt stille og rolig melet i mælkeblandingen - jeg brugte ca. 750 g.
  6. Ælt dejen godt til den er blød og lind. Den er forresten skøn at arbejde med!
  7. Lad den hæve tildækket ved stuetemperatur i 1 time.
  8. Rør/ælt imellem tiden remoncen sammen: Marcipan i små klumper, sukker, blødt smør, vaniljesukker og vaniljepulver samles i en skål og arbejdes godt ind i hinanden.
  9. Rul dejen ud i 50x60 cm med en højde på 0,5 cm.
  10. Smør remoncen ud på halvdelen af dejen - altså 25x60 cm.
  11. Bøj dejen på midten, så den del uden remoncen kommer over den del med remoncen.
  12. Del dejen i 16 dele - jeg deler på midten (2), på hver af deres midte (4), på hver af deres midte (8) og til sidst på hver af deres midter (16). Hvert stykke bliver ca. 3,75 cm bredt og 25 cm langt.
  13. Skær hvert stykke op i midten og op til 2-3 cm fra toppen.
  14. Sno de to stykker ind i hinanden (startende ved toppen)
  15. Lav en "knude" på den snoede dej! - er du i tvivl om hvordan punkt 12-15 laves, så tjek Louises opskrift ud - hun har den sejeste metodevisning jeg har set!
  16. Lad dem hæve på pladen i 45 timer
  17. Bag dem i ovnen i 15 minutter ved 200 grader!

Det færdige resultat
 
Her er den så - som sagt de to andres er så meget flottere! Men selvom de ikke er lige så smukke, så er de absolut tiden værd! Det smager super godt! Prøv dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...