lørdag den 2. februar 2013

Godsejerens bedste æblekage ala Sasibe

Da jeg jo i tirsdags var hjemme med Sputnikken, der havde betændelse i øret - men ikke ørebetændelse, besluttede vi os for (okay, mor spurgte "Skal vi bage kage?" Sputnikken svarede "Ja mam mam!" og løb hen til køkkendøren - så det tog mor her som et ja!) at bage kage! En chokoladekage? Nej! Muffins? NOPE! Macarons? NON! (har ikke rigtig våget mig ud i dem endnu) - det blev i stedet til en æblekage! - og ikke bare en hvilken som helst æblekage! Nej, det blev sørme til Godsejerens bedste æblekage fra Kageopskrifter.dk (Meget inspirerende og velsmagende side!)  - eller den tog jeg udgangspunkt i, og så ændrede jeg den, så den passer lidt bedre til mig! Derfor blev det med mandler og vaniljepulver - man kan da ikke bage en hvid kage uden vanilje!

Den er dog stadig lige lidt for sød til mig, så næste gang skal der eksperimenteres lidt mere med mindre sukker i selve dejen!

Ingredienser
  • Selve dejen
    • 200 g smør (vi har kun smør og olie her hjemme!)
    • 300 g sukker (næste gang prøver jeg med kun 250 g.)
    • 4 æg
    • 180 g. mel
    • 2 tsk. bagepulver
    • 2 drys med vaniliepulver - svarer vist til 1 tsk.
  • Oven på den ubagte dej
    • 3 æbler
    • 50 g mandler
    • 40 gram sukker
    • 1 tsk. kanel
Vejledning
  1. Varm smøret så det næste er smeltet og rør det godt med sukkeret!
  2. Rør et æg af gangen i - og rør godt mellem hvert æg.
  3. Bland mel og bagepulver i en skål og pisk det hurtigt med et piskeris, så der ikke er nogen klumper.
  4. Hæld melblandingen i den anden skål og rør godt.
  5. Tilsæt vaniljen når dejen er dejlig lind
  6. Hæld blandingen i en lille bradepande
  7. Skær æblerne i tynde skiver og dæk dejen til med æblerne
  8. Bland sukker og kanel godt
  9. Hæld de hakkede mandler over æblerne og stryg kanel og sukker oven over
  10. Giv den 30 minutter i en forvarmet ovn - ovnen skal stå på 200 grader

Det færdige resultat:
Før bagning (ser lækkert ud, ik?)


Efter bagning

Herhjemme var vi vild med den - og den skal så absolut bages igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...