fredag den 29. marts 2013

Skønne horn med jordbær

Nu hører jeg jo lidt til typen, som tænker, at man ikke skal smide noget ud - og med det i mende... Ja... Så er det forklaringen på, hvorfor jeg en hyggedag endte med at lave disse skønne horn! Jeg havde nemlig 30 gram frisk gær tilbage og de skulle da bruges! Samtidig var Sputnikken og manden kørt afsted til farfar og oldefar (og som en bonus var onkel der også), så mor fik rigtig alenehyggetid! Så dejligt!

Nå, men jeg bestemte mig for, at der skulle bages og at det skulle smage af sommer! Det kan godt vejret ikke er enig og det kan også godt være, at den prøver at bevise det ved at sende sne, blæst og kulde, men i mit hovede måtte (vinter + sommer)/2 = forår! - og lad mig sige det sådan: Det gav 16 horn - og inden sengetid var der kun 5 tilbage! Så den var vist godkendt! *MUMS*!

Ingredienser - 16 stykker

Gærdejen
  • 30 g frisk gær
  • 3 dl mælk
  • 500 g mel
  • 100 g smør
  • 1 tsk. salt
  • 1 tsk. sukker
Jordbærremoncen
  • 75 g. smør
  • 75 g. sukker
  • 2 tsk. frysetørret jordbærpulver
Vejledningen
  1. Lun mælken til håndtemperatur (hvis det bliver for varm skal det køles!) og rør smulret gær i mælken.
  2. Bland mel, smør, salt og sukker sammen - ikke meget, bare lidt, så sukker og salt bliver godt fordelt.
  3. Hæld væsken i melblandingen og ælt godt. Jeg lader Kenwooden ælte i 5-10 minutter, så dejen er rigtig dejlig at røre ved - ensartet og lidt klistreret, men så lidt at det ikke rigtig klistrer alligevel.
  4. Brug ælte-øvelsen til at ælte ekstra godt - det giver en fantastisk luftig bolle!
  5. Lad den hæve tildækket et lunt sted til dobbeltstørrelse - nok omkring 30 minutter.
  6. Rør remoncen sammen - alle ingredienser i en skål og rør ind til den er ensartet!
  7. Del dejen i 4 stykker.
  8. Rul hver dejklump ud (ikke for tynd - omkring 4-5 mm)
  9. Del hvert stykke i 4, så en giver 4 trekanter og du alt i alt har 16 stykker. Jeg deler dem ved et simpelt kryds - så ret nemt!
  10. Fordel remoncen i en aflang klump på hver stykke. (altså ikke smøre ud)
  11. Læg de to hjørner nærmest klumpen ind over, så enderne er lukket, og rul fra den brede ende (der hvor de er samlet) og ned mod den spidse ende.
  12. Læg hornen på pladen, så de ligger på flappen - på den måde ruller de ikke op!
  13. Lad dem hæve lunt og tildækket i 20 minutter.
  14. Bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader og i ca. 15 minutter.
Det færdige resultat

De smagte super godt og det er ikke sidste gang, at de bliver bagt! Sputnikken var helt vild med dem, og jeg elsker at han får en masse forskellige smage! Manden var især vild med den luftige dej - det er store ord herhjemme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...