onsdag den 17. april 2013

Mokka & vanilje-brownie - fordi man skal have lov til at synde!

Da jeg så CookieCrumble´s lækre Mocca Brownie vidste jeg bare, at den skulle jeg prøve. Jeg var dog ret sikker på at jeg måtte have lidt syre i den, hvilket der kom som drys, og at jeg ønskede nogle lækre sorte vaniljekorn i min creme - og det blev super lækker! Det er en dybt syndig kage, men da jeg jo har været ude at løbe samt brugt lockouten på diverse demonstrationer osv. - ja, så synes jeg at vi fortjente at synde lidt! Efter at have smagt den gav manden mig ret! (bedre at søge tilgivelse end spørger om lov?)

Sputnikken nød også kagen! Han var dog ikke med til at bage den, da jeg lavede den så vi kunne få den til kaffe, efter at jeg havde hentet ham!

Den er altså super lækker!

Ingredienser - ca. 20 stykker (eller 10 af mandens ;))

Brownie:

  • 250 g. smør
  • 150 g. mørk chokolade
  • 4 spsk. stærk kaffe
  • 4 æg
  • 250 g. sukker
  • 150 g. hvedemel
  • 3 spsk. kakao
  • 150 g. lys chokolade

Mokka & vaniljecreme:

  • 150 g. natural flødeost
  • 100 g. smør
  • 1 spsk. stærk kaffe 
  • 5 spsk. flormelis
  • Kornene fra 1 vaniljestang

Ganache:

  • 170 g mørk chokolade
  • 110 ml fløde
  • 2 spsk. smør

Vejledning

  1. Brownien
    1. Smelt smør og den mørke chokolade over et vandbad - husk at der ikke må komme vand det i!
    2. Rør den stærke kaffe i chokoladesmøret og lad det køle af
    3. Pisk æg og sukker sammen til en god luftig æggesnaps - husk at hvis du kan høre/mærke sukkeret, er det ikke pisket nok!
    4. Bland mel og kakao godt sammen - rør med piskeriset, så klumperne forsvinder
    5. Hak den lyse chokolade i stykker på mindst 3x3 mm og max 5x5 mm. (så er de hverken for små eller for store)
    6. Vend chokoladestykkerne i melblandingen og rør godt, så alt chokolade er dækket af mel.
    7. Vend forsigtig melblandingen rundt i æggesnapsen - det skal blive en ensartig masse, men hellere vend for lidt end for meget, da du ellers får en knap så god krumme!
    8. Når den afkølede chokolademasse har ca. samme temperatur (mærk evt. med fingeren) som æggeblandingen vendes chokoladeblandingen hurtigt, men forsigtigt, ned i æggeblandingen, og der røres hurtigt (men forsigtigt) sammen til en ensartet masse.
    9. Vend brownie-dejen ud i en lille bradepande/form (20x30 cm eller noget i den stil). Beklæd den enten med bagepapir (gør jeg) eller smør den godt.
    10. Bag brownien i en forvarmet ovn på 175 grader.
    11. Stil den væk, så den bliver kold eller max stuetemperatur (her stod den i vinduet...!)
  2. Mokka & vanilje-cremen.
    1. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud (eller gør som jeg nogle gange gør: Skær bunden af stangen og pres kniven fra den ene ende til den anden - jeg synes der kommer mere ud af den!) og bland kornene med lidt flormelis, så vaniljen ikke klumper!
    2. Pisk flødeost, smør, kaffe og vaniljen godt sammen, så det giver en ensartet masse, som har tendens til at være lidt mere flydende.
    3. Bland flormelis i - lidt ad gangen - og rør godt. Afhængig af hvordan punkt 2 fik massen til at være, skal du evt. bruge mere eller mindre flormelis. Jeg brugte 5.
    4. Hæld cremen ud over brownien - forsøg at der er ca. samme tykkelse over hele kagen. (jeg brugte en engangssprøjtepose - det er lidt luksus, men det giver bare meget mindre svineri!)
    5. Stil den på køl og lad den sætte sig - altså blive lidt hård, inden ganachen kommer på!
  3. Ganachen.
    1. Hak chokoladen og hæld det i en skål (jeg bruger min chokoladesmelteskål)
    2. Kog fløden op i en gryde (det går super stærkt!)
    3. Hæld fløden over chokoladen og lad det står lidt - et par minutter (ikke for længe, for så bliver det svært at få smøret i!)
    4. Rør rundt i massen, så den bliver ensartet.
    5. Tilsæt smøret og rør godt rundt indtil den bliver ens og glat (og ser super lækker ud!)
      1. Er chokolademassen blev for kold, kan du varme den lidt over et vandbad - men husk: INGEN VAND ELLER DAMP I CHOKOLADEN!
    6. Når gananchen har en temperatur der gør, at du kan holde en finger i (og tælle til 20), så fordeler du ganachen ud over cremen. Sørg for at det hele er dækket ca. lige meget! Vær hurtig, så det ikke bliver blandet!
  4. Stil kagen i køleskabet og så er den hurtig klar! Toppen skal ligesom være lidt stiv i det for at være klar.

Det færdige resultat


Herhjemme er manden glad for kagen, men han elsker den faktisk allermest,
når chokoladen stadig er blød, så da vi skulle have nr. 2 stykke
- nemlig til aftenskaffe (havde fået et stykke da chokoladen stadig var flydende) -
lod jeg den stå i 30 minutter på bordet.
Det synes han at den blev væsentlig bedre af!
 Det er en tung sag og du kan ikke have så meget, men den er absolut værd at prøve!
Jeg dryssede lidt passionsfrugtpulver og blåbærpulver på (begge frysetørret)
 og den syre gjorde lige lidt ekstra!
 Jeg tror at en hindbærpure ville være super lækker til den her kage og måske en helt simpel vaniljeis - så det skal prøves!
Forresten: Den "tomme" vaniljestang lægger jeg i et glas i køleskabet, hvor der i forvejen er "tomme" stænger og en sjat vodka. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...