mandag den 15. april 2013

Kyllingegryde med svampe og cider

Vi forsøger jo at køre med madplaner - det sparer penge, giver overskud, varieret mad og ja, der er bare rigtig mange fordele! Mandag er vores kogebogsdag. Dvs. opskriften skal stamme fra en kogebog - det behøver ikke være første gang jeg laver den, men den skal komme fra en af mine mange kogebøger (ellers synes manden at det er ret meget spild at købe dem...).

Jeg har forskellige kogebøger, som jeg er rigtig glad for. En af disse er min Hverdagsmad fra River Cottage af Hugh Fearnley-Whittingstall - som jo er kendt fra River Cottage-programmerne. Jeg har før brugt hans opskrifter, som udgangspunkt i min madlavning og det gjorde jeg også i dag - hvor jeg sad og lavede madplanen. Det betød at vi skulle have kyllingegryde med svampe og cider! Så fik købt kylling (ved godt at jeg havde sagt at det ikke skulle - men... vi kan ikke undvære det!), svampe og så har jeg for første gang købt cider - og ja, det er ligefrem pinlig, hvor lang tid jeg brugte på at finde det! First time ever! Jeg havde dog ikke lige de krydderier, som han har skrevet på, og jeg stegte kyllingen lidt længere i første omgang, til gengæld fik den kun 75 minutter til at simre i... - og ingen persille! (havde jeg nemlig heller ikke) Desuden krydderede jeg ikke melet... Synes ikke det var nødvendigt (og læste det først efter de var kommet i gryden...)

Jeg havde ikke lige fået med, hvor lang tid det tog at lave retten... Så vi spiste en del senere end vi plejede, men manden mente at det var ventetiden værd! Sputnikken var også ret vild med retten, så det er ikke sidste gang den bliver lavet!

Ingredienser

  • 400 gram kyllingfileter (3 store)
  • 3 spsk. mel
  • 4 spsk. olie (evt. lidt mere - alt afhængig af panden du bruger)
  • 2½ dl. æblecider + til gryden (det kommer igen an på din gryde, da den skal dække et vist stykke af kyllingen...)
  • 15 g. smør (eller en klat)
  • 400 g. svampe
  • 1 tsk. oregano
  • 5 spsk. fløde
  • 2 tsk. sennep (middel)
  • salt og peber - smag til.

Vejledning

  1. Hæld mel på en tallerken og vend kyllingefileterne i melet - det skal gerne dække det hele.
  2. Varm olie på panden og steg kyllingerne til de er lysebrune (med lidt stegeskorpe)
  3. Læg de stegte kyllinger i gryden.
  4. Hæld cideren i panden og lad det koge lidt op - skrab bunden, så alt kommer med.
  5. Hæld cidervæsken hen over kyllingerne og lad det simre.
  6. Tør panden og smelt smør i den.
  7. Skær svampene i chunks - hverken for store eller små.
  8. Steg svampene i panden - de må gerne tage lidt farve - den der fine brune farve og skal gerne give lidt væske fra sig (så er du klar til næste punkt nemlig!)
  9. Hæld svampe plus væske over i kyllingegryden
  10. Tilsæt oregano, så det ligger i væsken.
  11. Lad gryden simre i 75-90 minutter - så det er mørt og væsken er lidt tyk
  12. Hæld væsken (IKKE KYLLING OG SVAMPE) i en lille gryde.
  13. Tilsæt fløde og sennep - og lade det koge op. Rør godt rund og hold øje med det!
  14. Smag sovsen til og hæld den over kyllingen!
  15. Lad kyllingen med den nye sovs simre lidt (boble lidt)
SÅ ER DER MAD!

Det færdige resultat


Her er dagens tallerken - salaten er ved siden af ;)
Vi får altså ikke chips hver dag, men der var lige en lille håndfuld rest til hver :)
Det smagte super godt og det smagte virkeligt af mere!
Den er hermed godkendt! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...