onsdag den 15. maj 2013

Blomkålsgratin - fordi det er hyggeligt med mormor-mad!

Jeg synes det er lidt hyggeligt at kigge i kogebøger og på blogs... Jeg synes det er super hyggeligt, når det giver mig lyst til at prøve nye ting! Så da jeg en dag - på jagt efter glaseret hamburgerryg-opskrift - kom forbi Blomkålsgratin i Frk. Jensen blev ideen sået i mine tanker: DET SKAL DA PRØVES! Da Coco & co så lagde denne opskrift op... Ja, så var der ingen udvej! Blomkålsgratin, here we come!

Jeg har skrevet den ned, som jeg lavede den og den blev SÅ GOD! Manden kunne ikke huske han havde fået det før, så han var meget skeptisk, men både Sputnikken og manden var helt vilde med det! Jeg tror måske, at jeg kan huske, at min mor også brugte rester af skinke eller hamburgerryg i den og måske ærter - men jeg er ikke helt sikker, men det lyder som noget jeg vil prøve næste gang og så er det jo super smart i forhold til at man jo faktisk bruger rester! Så ingen madspild der! - I følge min mor skulle det nemlig også smage super godt koldt dagen der på!

Ingredienser

  • 1 blomkål
  • Letsaltet vand - alt afhængig af størrelsen på blomkålet
  • 50 g smør
  • 75 g mel
  • ca. 2,5 dl blomkålsvand
  • ca. 3 dl mælk
  • 4 æg
  • Salt og peber - til at smage til
  • Smør til formen
  • Rasp

Vejledning

  1. Forvarm ovnen til. 175 grader
  2. Del blomkålet i små buketter i det letsaltede vand - det tager omkring 5-7 minutter
  3. Placer dørslaget i en større skål, så vandet løber fra dørslaget, men ned i en skål.
  4. Bland mælk og blomkålsvandet i en beholder, så er du klar til punkt 8
  5. Del æggene i æggehvider og æggeblommer.
  6. Hæld æggehviderne i Kenwoodskålen og lad Kenwooden begynde på at piske dem helt stive og seje - og jeg mener sådan helt! (umiddelbart kan det ikke gøres for længe)
  7. Smelt smøret i gryden (hvor du kogte blomkålet) og rør det sammen med melet.
  8. Tilsæt væskeblandingen lidt efter lidt og lad det mellem hver gang koge sammen til en tyk blanding - det skal være tyk og klistret!
  9. Tag gryden af varmen og tilsæt stille æggeblommerne, mens du rører rigtig godt!
  10. Lad gryden stå og køle lidt ned, mens du smører din høje form og fordeler raspen - jeg smurte formen og hælte rasp i bunden og bevægede så bare faddet rundt, så raspen var over det hele i formen.
  11. Hæld blomkålen i gryden og rør godt i det, så de er dækket over det hele med grydens indhold.
  12. Smag til med salt og peber og vend halvdelen af de stive æggehvider ned i gryden og rør det forsigtigt og hurtigt godt sammen til en ensartet masse.
  13. Vend resten af de stive æggehvider i og husk at gøre det forsigtig uden at slå luften ud! Det er vigtigt at gøre det af to gange i forhold til temperaturen (og derfor er det også en god ide at lade grydens indhold køle lidt af, inden du tilsætter de første æggehvider!)
  14. Fordel grydens indhold i den ildfaste høje skål og bag gratinen i 70 minutter nederst i ovnen - vær obs på den! Det kan tage mindre tid og det kan tage længere tid!

Det færdige resultat


Tror du skålen er for lille? Nå... Jamen det har du egentlig ret i!
Så fik lidt nerver på, men den voksede kun op ad frem for ud ad! Så den var fra siden 3-4 cm høj!
Den smagte super godt og det var bare skønt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...