onsdag den 3. april 2013

Franskbrød og boller - the River Cottage-way (eller næsten)

Jeg er ret vild med at bage, men som tidligere nævnt er jeg ikke helt tilfreds med mine evner inden for gærdej! Jeg mangler helt konkret min helt egen opskrift på perfekte boller! Så det er nu blevet til et af mine eksperimenter!

Det er faktisk for dårligt, at jeg først nu får skrevet denne opskrift ind! Men der er bare så meget at tænke på lige nu, så har ikke rigtig kunne slappe af - og så var vi væk på søndag og mandag... - og ja, så er vi jo lockoutet nu... (Av, det gør ondt og hvor føler man sig bare... ja... mange ting *SUK*) Nå, men jeg var i bagehumør påskelørdag - bl.a. fordi jeg bare følte at der skulle da være nybagt bagværk til morgenmad påskesøndag! Jeg har længe haft lyst til at prøve den opskrift, som Hugh Fearnly-Whittingstall fra River Cottage bruger i en af sine programmer. Manden min syntes jeg var ret så skør, fordi jeg sad klar med blok og papir da udsendelsen startede - men nu har jeg bare ledt så længe efter den, og synes ikke rigtig jeg fandt den rigtige! Men ned på papir kom den - og ja... Jeg endte naturligvis med at ændre den lidt... Først og fremmest havde jeg noget sødmælk, som skulle bruges - og tænkte at det kunne da ikke gøre den dårligere! Derudover tænkte jeg: Er der salt, skal der også sukker... Så... Ja... Der kom også sukker i! Så den der super enkelte opskrift endte lidt mere kompliceret - men kun MEGET LIDT!

Ingredienser
  • 6 dl lunken mælk
  • 1 pose tørret gær (eller 50 g. frisk)
  • 1 kg. mel
  • 15 g. sukker
  • 15 g. salt
Vejledning
  1. Varm mælken så den er lun
  2. Hæld mel, tørret gær, sukker og salt i en skål (Kenwoodskålen!) og rør klumperne ud! (bruger du frisk gær skal det i stedet røres ud i den lune mælk - og husk "Hold fingeren i væsken og tæl til 20, så er den klar til gær uden at lyve!" - hvis den er for varm kan du nemlig ikke tælle til 20 uden at hive fingeren op ;))
  3. Rør godt rundt i melblandingen, så eventuelle klumper røres ud og blandingen røres godt sammen.
  4. Hæld væsken i og lad Kenwooden ælte dejen godt - eller gør det i hænderne. Husk jo længere den ælter, jo bedre er det!
  5. Ælt mindst 10 minutter med æltemetoden, som jeg tidligere har henvist til (eller find den under teknikker!) - igen, jo længere jo bedre!
  6. Lad dejen hæve i 1,5 time - tildækket og et lunt sted. Dejen skulle gerne blive dobbelt så stor.
  7. Del dejen i to lige store dele.
  8. Dejen:
    1. Slå luften ud af dej I (uden at ødelægge eller være alt for hård) - lav bolden til en kugle og "hiv" siderne ned, så det giver et fint mønster i bunden - det skulle hjælpe gæren (aner ikke hvorfor, men tænker at det er noget med at de strækkes)
    2. Slå luften ud af dejen og del den i 16 dele (2, 2, 2, 2). Form bollerne på samme måde som franskbrødet og sæt den på pladen.
  9. Sæt dem til at hæve i mindst 45 minutter (jo længere, jo bedre) lunt og tildækket.
  10. Tænd ovnen på 180 grader
    1. Bollerne skal have ca. 15 minutter
    2. Franskbrødet skal have ca. 35-45 minutter
Det færdige resultat
Et stykke lækkert franskbrød!
(fik æltet det lidt for hårdt efter første hævning, så ikke helt så luftigt, som jeg vil have!)
 
Lækre boller - 16 stykker - det her var hvad der var tilbage, da jeg kom tilbage fra badet!
Så de er vist godkendt ;)

 
Jeg er ikke helt tilfreds, så eksperimentet fortsætter! (de mangler et eller andet...)
- men de her kan nu sagtens gå og det er ikke sidste gang at de her blev bagt herhjemme!
Faktisk regner jeg med at skulle bage dem igen allerede fredag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...