tirsdag den 3. december 2013

Chili con carne - en børnevenlig udgave!

Jeg er vild med hyggemad - rigtig comfort-food! Så da jeg for længe siden så Valdemarsros udgave af en chili con carne, bestemte jeg mig for, at det måtte vi da helt klart prøve!

Første gang gik manden mildt sagt i baglås! Han kunne simpelthen ikke have kanel-smagen - og jo, den var da også lidt kraftig den kanelsmag... I dag prøvede jeg så igen, og halverede mængden af kanel. Jeg kunne slet ikke smage det... Så følte mig egentlig lidt snydt... Manden derimod... Jo, kanel kunne han både lugte og smage (og han var der altså ikke, da jeg lavede den!), så nu dropper jeg altså den kanel! Jeg har generelt ændret lidt på hele opskriften hist og her, så jeg lægger lige  min egen ud! MEN!! Jeg vil igen opfordrer jer til at kigge forbi Valdemarsro - det er altså en fantastisk inspirerende blog!

Ang. krydderierne... Jeg blander dem sammen fra start i et lille glas og rører det sammen. Duften bliver fantastisk og jeg synes det er så dejligt "rent" og pænt! (det lyder underligt!) I denne ret giver kombinationen af spidskommen, koriander og chili altså en fantastisk duft sammen! - og så elsker jeg, at jeg får brugt nogle lidt anderledes krydderier end vi plejer!

Ingredienser

  • 1 tsk. stødt spidskommen
  • 1 tsk. tørret koriander
  • ½ tsk. chiliflager (Hr. X. ville elske at der kom mere i, men så kan jeg altså ikke spise det...)
  • En sjat olie
  • 2 løg
  • 3 fed hvidløg
  • 500 g. hakket oksekød
  • 5 stk. soltørrede tomater
  • 1 ds. hakket tomat
  • 1 stk. oksefond fra Knorr
  • 1 ds. kidneybønner
  • 1 ds. chilibønner
  • 50 g. mørk chokolade (ikke før mørk - så bliver det bittert!)

Vejledning

  1. Bland krydderierne sammen i et lille glas.
  2. Hæld en stor sjat olie i en gryde og varm det stille op.
  3. Hak løg og hvidløg til tern.
  4. Hæld krydderierne i gryden og rør godt rundt - stil lidt ned for temperaturen og lad det stå i et par minutter.
  5. Tilsæt løg og hvidløg - rør godt rundt og lad dem så stå lidt og blive "glas"-agtig.
  6. Skær de soltørrede tomater i små tern.
  7. Steg kødet i gryden med krydderierne og de "glas"-agtige løg.
  8. Når kødet er steg tilsættes de soltørrede tomater, de hakkede tomater og oksefonden.
  9. Lad gryden simrer i mindst 1 time - gerne længere.
  10. Tilsæt kidneybønner og chilibønner mindst 30 minutter før du vil spise (jeg tilsætter dem 1 time før - så kan vi bedst lide dem.)
  11. Lad den simre på den laveste temperatur.
  12. Hak evt. chokoladen og tilsæt den 15 minutter før I skal spise. Den skal have lov til at smelte sammen med resten - det giver en dejlig mørk farve og en ekstrem lækker duft.
  13. Rør godt rundt i gryden i løbet af de 15 minutter.
  14. Server med nachos (efter smag - vi bruger chilinachos til Hr. X, med ost til mig og med salt til Sputnikken - varmet i ovnen og mine er strøget med smeltet cheddar) og en kold cremefraice!

Det færdige resultat


Billedet er meget mørkt, men vi spiste aftensmad i julelysenes skær!
Det smagte super godt, og Sputnikken var vild med maden.
Han er vild med at være i køkkenet og er med hele vejen.
Han smager på det hele, snakker og hjælper - jeg ELSKER DET!
- om det er det, som gør at han spiser alt... Det ved jeg ikke, men jeg tror måske at det hjælper!
Man kan ikke lige se det på billedet, men maden blevet serveret i juleskåle med nisser på!
Behøver jeg siger, at det gjorde lykke?
Hr. X er forresten vild med retten - han synes bare at kanel er for "desserts"-agtig - AK!
Så det er altså droppet helt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...