søndag den 5. maj 2013

Tripel chocolate chunks cookies - fordi det er lækkert!

Der er nogle opdagelser i min barsel, som var virkelig gode! Som altså virkelig virkelig virkelig var gode! Den her opskrift er en af dem! Opskriften er egentlig fra Odense Marcipan og hedder Chocolate Chunk Cookies og de bruger udelukkende hvid chokolade. Jeg elsker hvid chokolade (!), men jeg fik lyst til at gå all in og bruge både hvid, lys og mørk chokolade! Det giver altså en lækker smag, at det ikke kun er den hvide eller den lyse eller den mørke! Jeg elsker at blande de tre chokolader - og gør det også i mine muffins... Det giver et eller andet, at det skifter fra dejlig mørk chokolade til hvid nærmest cremeagtig chokolade til blød lys chokolade! Forresten var denne cookie inspirationen til at lave min kakaocookies med tripelchokoladehunks - som jo blev en kæmpe succes!

Ang. mandler/nødder: Nogle gange bruger jeg hasselnødder - andre gange mandler og andre gange igen, bruger jeg en blanding... En ting er sikkert: Det er lækkert med lidt nød i sådan en cookie!

Forresten: Nu er det jo en typisk Odense Marcipan-opskrift, så der er naturligvis marcipan i - og ja, jeg ELSKER at bruge marcipan! Det smager lækkert, det er lækkert at arbejde med, det dufter lækkert og ja... det er bare en lækker ingrediens! Det giver i den her cookie et lidt "blødt" bid midt i det hårde! - og ja, jeg bruger altid Odense Marcipan... Det kan altså bare et eller andet... Det er hverken for grov eller for fin - det er lige tilpas og smagen er super god! Jeg har prøvet billigere (og dyrere) mærker - men bliver aldrig lige så tilfreds, som med Odense Marcipan... Den er nemlig bare god! (min forkærlighed kan måske skyldes, at det er den min egen mor altid har brugt..? Men god er den i alt fald!)

Ingredienser - 24 stykker

  • 50 g. hvid chokolade
  • 50 g. lys chokolade
  • 50 g. mørk chokolade
  • 150 g. marcipan (igen - jeg bruger altid Odense Marcipan og der passer mængden fint!)
  • 50 g. mandel eller hasselnødder - eller en  blanding
  • 150 g. sukker
  • 150 g. smør
  • 1 æg
  • 200 g. hvedemel
  • 1 tsk. bagepulver

Vejledning

  1. Hak chokoladen groft - gør du det for fint ødelægger du de gode chunks ;)
  2. Hak nødderne - ikke for fint og ikke for groft (husk især at det ikke må være for groft, hvis det også er til små børn)
  3. Skær marcipanen i stykker af ca. 4 x 4 mm (cirka)
  4. Rør sukker og smør blødt i Kenwooden (eller hvordan du plejer)
  5. Tilsæt ægget og rør godt!
  6. Bland mel og bagepulver i en anden skål og rør det godt sammen, så bagepulveret er fordelt og der ingen klumper er.
  7. Tilsæt chokolade, nødder og marcipan til melblandingen og rør godt rundt, så melet dækker alle de dejlige chunks!
  8. Rør melblandingen i kenwooden - hvor du har rørt smør, sukker og æg sammen.
  9. Det skal være en "ensartet" tyk dej, som hænger sammen.
  10. Fordel med to skeer eller en ske og en hånd (!) ud på pladen, der har bagepapir - jeg plejer at lave dobbeltportion og så have 16 på pladen, og der må ikke komme flere end det! Men til en portion på 24 vil jeg sige 12 på hver plade!
  11. Bag i ovn i ca. 10 minutter ved 180 grader
  12. Lad dem køle af på en plade (hvis du køler dem af på risten skal de blive på papiret!) da de ellers smulrer og går i stykker!

Det færdige resultat


Ser de ikke bare lækre ud?
Herhjemme er de højst elskede og jeg har glædet mig til at skulle vise dem til jer,
 for de er så absolut en stor favorit herhjemme!
(- og synes I ikke, at de forskellige chokolader giver en super flot cookie!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...