mandag den 13. maj 2013

Boller ala Sasibe

Jeg har altid hadet at bage boller... Det er bare aldrig lykkes! Efter at jeg begyndte mit bolle-eksperiment er det dog blevet makant bedre! Faktisk nyder jeg det i stor drag nu! Det er da egentlig ret givende, at man med så få ingredienser kan få så lækker en dej at arbejde med! Jeg er i alt fald blevet ret så vild med det!

Alt i alt: Det er blevet fedt at lave boller - og det er fedt at de forsvinder så hurtigt igen!

Ingredienser

  • 200 g smør
  • 6 dl mælk
  • 20 g. sukker
  • 1 pose tørret gær eller 1 pk. frisk gær
  • 1 kg mel
  • 10 g. salt

Vejledning

  1. Smelt smøret
  2. Hæld mælk og sukker i smøret og vent til temperaturen er ca. 35 grader (køl eller varm til den er det) eller husk reglen "Hold fingeren i væsken og tæl til 20, så er den klar til gær uden at lyve!"
  3. Hvis du bruger frisk gær, skal det røres i mælken nu ellers bland gæret i melet.
  4. Bland mel og salt sammen - og rør det godt sammen i Kenwooden, så klumperne også forsvinder.
  5. Hæld mælkeblandingen i melblandingen og lad Kenwooden ælte det rigtig godt - jeg bruger mindst 15 minutter på at ælte det i Kenwooden!
  6. Ælt med æltemetoden i 5-10 minutter - igen... Jo længere, jo bedre!
  7. Lad dejen hæve i 1,5 time tildækket og lunt - den bliver mindst dobbelt så stor!
  8. Del dejen i to dele - en del fylder en plade.
  9. Del hver dej i 16 stykker (2, 2, 2, 2) og form bollerne ("samle ender i bunden" - så bliver de pænt runde!)
  10. Placer dem på en plade og lad dem efterhæve i mindst 45 minutter - igen lunt og tildækket!
  11. Tænd ovnen på 180 grader og bag bollerne i ca. 15 minutter - en bolle skal lyde hult og være lysebrun!

Det færdige resultat


Jeg har ledt længe efter de helt rigtige Ala Sasibe-boller, og det virker til at jeg har fundet dem!
De var et hit til fødselsdagen og de smager helt ærligt super godt!
Jeg tror, at jeg vil eksperimentere lidt med sukkerindholdet
- skal der mon lidt mere sukker i eller er 20 gram det helt rigtige?
En ting er sikker: Den her opskrift er min bedste bolle-opskrift indtil videre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...