onsdag den 1. maj 2013

Koteletter i fad ala Sasibe

Jeg elsker at eksperimentere! Jeg elsker at udfordre, overveje og udvikle! Det der at få en ide, overveje og undersøge, eksperimentere og udvikle, for så til sidst at nå i mål med en positivt resultat - DET ER FEDT! Jeg elsker når det lykkes og jeg nyder at dele det med jer!

I sidste uge fik jeg den ide, at vi skulle da have koteletter i fad! Men uden terninger og hakket tomater, men til gengæld med masser af grøntsager og med sprødt bacon! Så undersøgte jeg forskellige opskifter i mine kogebøger og på internettet. Det tog lidt tid, men jeg kom frem til:
  • at det var vigtigt at lynstege koteletterne
  • at den skal have ca. 1 time i ovnen (nok mest sikkert i forhold til kødet?)
  • at det åbenbart ikke er så mange der bruger bacon?
  • at der bliver brugt meget fløde... (det vil jeg dog gerne undgå)
  • at der ikke virker til at være mange grøntsager i
  • at man enten skal bruge karry eller tomat?
Tja... Jeg valgte at lynstege koteletterne og at have dem 1 time i ovnen med sovs over. Så valgte jeg at hælde sprødt bacon over EFTER at den havde været i ovnen (!) og at bruge sødmælk (fordi det skulle bruges). Derudover valgte jeg at lave en tomatvariant og  med en MASSE grøntsager!

Ingredienser - til 3, men med flere koteletter kan der være til 4

  • 3 koteletter
  • 3 spsk. mel
  • Salt og peber
  • 1 tsk. paprika
  • 1 spsk. olie
  • 1 spsk. smør
  • 1 pk. bacon i strimler
  • 1 æble
  • 2 snackpeber
  • 2 gulerødder
  • 2 stænger bladselleri
  • ½ ds. tomatpure
  • Op til ½ l. mælk

Vejledning

  1. Bland mel, salt, peber og paprika sammen.
  2. Vend koteletterne i melblandingen
  3. Varm olien på panden og smelt smøret
  4. Steg koteletterne på panden - max 2 minutter på hver side (gyldenbrun) og tag dem så over i det fad der skal i ovnen.
  5. Skær baconstrimlerne i små strimler og steg dem på panden - ikke noget med at tømme den for resterne fra koteletterne!
  6. Hæld den stegte bacon hen på noget staniol, fedtsugende papir eller andet
  7. Skær æble, snackpeber, gulerødder og bladselleri i små tern
  8. Steg grøntsagerne i panden med alt skyen fra bacon og koteletterne.
  9. Brænd tomatpuren af i panden (grøntsagerne er også i panden, men ude i siderne)
  10. Bland indholdet af panden rigtig godt sammen og lad det stege lidt
  11. Hæld stille og roligt mælk i og lad det koge, indtil du synes at smagen er god og at der er nok sovs. Jeg brugte ca. ½ l.
  12. Hæld sovsen over koteletterne og fordel det.
  13. Staniol over fadet og ind i en forvarmet ovn ved 150 grader (man kan sikkert godt sætte den højere, men den temperatur fungerede rigtig godt for mig!) i 1 time.
  14. Tag fadet ud af ovnen og hæld det sprøde bacon over fadet

Det færdige resultat

Det dejlige syn af den færdige ret!
 

 
- og dagens tallerken! (havde ikke lige fået grøntsagerne på)
 
 
Det smagte af meget mere og jeg er allerede blevet bedt om at lave det igen!
Så super dejligt med et projekt der virkelig lykkes!
 
ps. det der bacon gør altså lige det sidste!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...