fredag den 31. maj 2013

Årets pinselagkage fyldt med overraskelser og eksperimenter - Hvid lagkage med bær, chokolade og en masse overraskelser!

Jeg elsker traditioner! Jeg elsker især familiens pinsetradition, hvor hele familien på min mødrene side mødes - det går på skift, så det er ikke så ofte at man står for det! I år var det så min mors tur - og hun var ret kreativ ;) Hun fik nemlig den ide, at vi tøser skulle komme med noget kage! Gerne lagkage! Min svigerinde valgte at bage en chokoladelagkage, så jeg bestemte mig hurtigt for, at så skulle bundene være hvide i min!

Jeg har faktisk brugt lang tid på at tænke denne lagkage igennem! For jeg bager sjældent lagkager og den måtte bare ikke minde for meget om dem jeg allerede har lavet!

Alt i alt - som hvis et stykke stod foran dig:
Jordbær dyppet i lys chokolade og Blåbær lagt på den hvide chokoladeganache
Marcipan
Hvid chokoladeganache med citron, vanilje, mandler og pufsukker
Hvid bund med mørk chokolade
Bærmousse med hvid chokolade
Blåbærbund (Nej, den er ikke hvid, men fik lyst til at prøve det!)
Tobleronemousse med tobleronestykker i
Hvid bund med mørk chokolade

Lyder det ikke lidt godt? Bærmoussen havde jeg gjort ekstra makant og lidt syrlig - hvilket var rigtig godt, men til gengæld er jeg ikke tilfreds med tobleronemoussen... Synes det var lidt kedelig?
De hvide bunde var som altid gode - grundopskriften ;) og blåbærbunden? Wow, den var skøn! Elskede simpelthen at den smagte af blåbær og var lidt mere syrlig end en normal bund! Dog vil jeg ønske at jeg havde lagt den helt i bunden! Den hvide ganache var en stor satsning. Jeg stod længe og overvejede, om hvid chokolade ganache måske ikke blev lige lovlig sødt til opsmøring (den skulle dog være hvid, da jeg ikke ville tage chancen med om det kunne ses igennem marcipanen...)... - så jeg blev enig med mig selvom at jeg måtte være kreativ og satse lidt! Så det gjorde jeg! Jeg er jo helt vild med Chocolats Eksploderende chokolade og har flere gange lavet de lækre chokoladestykker, så jeg tænkte "Kan det mon laves som en ganache?" og ja, det kan det! I alt fald med små ændringer og lidt satsninger! Det blev super godt og det var simpelthen fantastisk at se folks reaktion på pufsukkeret!

Ingredienser


Hvid bund med mørk chokolade (Opskriften er til en bund)
  • 2 æg
  • 80 gram sukker
  • ½ stort spsk. vand
  • ½ tsk. vaniljesukker
  • ½ knsp. salt
  • 60 gram mel
  • ½ tsk. bagepulver
  • 100 g mørk chokolade


Blåbærbund

  • 2 æg
  • 80 gram sukker
  • ½ stort spsk. vand
  • ½ tsk. vaniljesukker
  • ½ knsp. salt
  • 60 gram mel
  • ½ tsk. bagepulver
  • 4 tsk. Frysetørret blåbærpulver


Toblerinecreme med Tobleronestykker

  • 250 g Toblerone
  • 3 plader husblas
  • 2,5 dl fløde

Bærcreme med hvid chokolade

  • 300 g blandet bær
  • 3 plader husblas
  • 2,5 dl fløde
  • 100 g hvid chokolade


Hvid ganache med citron, mandler og pufsukker

  • 200 g hvid chokolade
  • 200 g flormelis
  • 200 g smør
  • 3 tsk. citronsaft
  • 4 tsk. Pufsukker
  • 50 g mandler
  • ½ tsk. vaniljepulver

Pynt


Vejledning

Hvid bund med chokolade

    1. Pisk æg, sukker, vand, vanilje og salt godt sammen til det bliver en luftig mousse - mindst 5 minutter på Kenwooden!
    2. Sigt mel og bagepulver og rør det godt sammen.
    3. Hak chokoladen og rør det i melblandingen - der skal være mel over alt chokolade, da den ellers falder til bunden!
    4. Vend mel-blandingen med let hånd ned i æggeblandingen - husk ikke får hårdt eller for længe! Gør du det for længe får du mere en krumme ala bolle frem for kage! Så kun lige ensartet!
    5. Fordel dejen ned i et smurt fad (bagering), som har bagepapir på bunden - og på det smurte bagepapir er der lidt sukker! Det skulle give en god bund!
    6. Bag i 10-20 minutter ved 200 grader! (hold øje med kagen og brug priktesten!) - I min ovn tager det vist ca. 15 minutter!
    7. Tag kagen ud af formen og lad den køle!

Blåbærbund

    1. Pisk æg, sukker, vand, vanilje og salt godt sammen til det bliver en luftig mousse - mindst 5 minutter på Kenwooden!
    2. Sigt mel, blåbærpulver  og bagepulver og rør det godt sammen.
    3. Vend mel-blandingen med let hånd ned i æggeblandingen - husk ikke får hårdt eller for længe! Gør du det for længe får du mere en krumme ala bolle frem for kage! Så kun lige ensartet!
    4. Fordel dejen ned i et smurt fad (bagering), som har bagepapir på bunden - og på det smurte bagepapir er der lidt sukker! Det skulle give en god bund!
    5. Bag i 10-20 minutter ved 200 grader! (hold øje med kagen og brug priktesten!) - I min ovn tager det vist ca. 15 minutter!
    6. Tag kagen ud af formen og lad den køle!

Bærcreme med hvid chokolade

    1. Læg husblas i koldt vand
    2. Kog bær og sukker sammen – og mas/blend det
    3. Smelt den hvide chokolade og bland den i bærkompotten
    4. Tag husblassen op af vandet, ”vrid” husblassen og giv dem i en skål 10 sekunder i mikro.
    5. Rør husblas i bærkompotten og sæt på køl
    6. Pisk fløden til flødeskum
    7. Rør LIDT flødeskum i bærkompotten og drej godt, så det bliver ensartet – husk helt ned i bunden, så alt kommer med, men pas på du ikke slår luften ud.
    8. Bærblandingen i resten af flødeskummet og drej godt rundt – hurtigt, men forsigtigt.
    9. Når det er ensartet, sættes det på køl. (mindst 5 timer)

Toblerinecreme med Tobleronestykker

    1. Læg husblas i koldt vand
    2. Smelt 200 g af chokoladen over vandbad
    3. Lad chokoladen køle lidt ned
    4. Tag husblassen op af vandet, ”vrid” husblassen og giv dem i en skål 10 sekunder i mikro.
    5. Pisk fløden til flødeskum
    6. Rør LIDT flødeskum i chokoladen og drej godt, så det bliver ensartet – husk helt ned i bunden, så alt kommer med, men pas på du ikke slår luften ud.
    7. Hak resten af chokoladen i ok-små størrelser
    8. Rør husblas og chokoladestykkerne i chokoladeblandingen
    9. Chokoladeblandingen i resten af flødeskummet og drej godt rundt – hurtigt, men forsigtigt.
    10. Når det er ensartet, sættes det på køl. (mindst 5 timer)

Sammenlægning, ganache og pyntning

    1. Rør cremerne op i Kenwooden eller andet
    2. Strø lidt sukker på fadet
    3. Placer den ene hvide bund midt på.
    4. Læg form eller plastik rundt om bunden.
    5. Smør chokolademoussen ud over bunden og placer blåbærbunden oven på – tryk lidt, så det bliver ens og lige – læg evt et lag plastik mere rundt i kanten
    6. Smør bærmoussen ud over bunden og placer den sidste hvide bund på.
    7. Sæt på køl i et par timer!
    8. Smelt den hvide chokolade til ganachen og køl lidt
    9. Rør flormelis, smør og vanilje sammen til en creme
    10. Hæld den kølede smeltede chokolade i smørblandingen og rør godt rund.
    11. Tilsæt citron, finhakket mandler og pufsukker i.
    12. Stil det 15 minutter på køl
    13. Fjern plastik fra kagen og smør ganachen ud over kagen. Sørg for at det hele har et tynd lag over sig – især er det vigtigt at mousserne er dækket. Smør evt. to gange eller lap lidt.
    14. På køl med kagen. Mindst 3 timer.
    15. Placer marcipanlåget over kagen – og tryk den lidt fast.
    16. Gør den fin og læg den lidt på køl.
    17. Gør pynten klar – jeg proppede resten af ganachen i en sprøjtepose og trykkede det ud i en ring og forneden ved kagen, så mine blåbær hang fast.
    18. Lav de chokoladedyppede jordbær – men vent til lige før du serverer med at lægge dem på!
    Så er der kun en ting at gøre: SERVER!

Det færdige resultat


Aftenen før de blev serveret! - Havde jeg kun haft blåbær-bær i, havde det vist været nok.... Men synes den manglede noget...


... Så det her var resultatet... Det ser da godt ud, ik? Selvom det var lidt overvældende ;) Men det smagte super godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...