lørdag den 23. februar 2013

Bagt chicken curry og en hyggelig weekend med en syg dreng

Ja... I læste rigtigt... Han er syg igen igen med dum feber - øv altså! Men i dag har Sputnikken det rigtig godt og løber rundt og leger, hjælper i køkkenet og er kort sagt som han plejer! Fuld af energi, over alt og med i alt! Derfor var min søn igen med til at lave aftensmad - han elsker at være en del af det og jeg synes, at det er rigtig kvalitetstid, selvom det tager den dobbelte tid - men igen, det handler jo bare om planlægning!

Manden min er vild med Knorrs Chicken Curry og derfor har jeg i lang tid været på jagt efter en opskrift, som jeg kunne lave! Den fandt jeg i min kogebog "Hverdagsmad fra River Cottage" fra Hugh Fearnley-Whittingstall! Den hedder Bagt Chicken Curry og billedet så super lækkert ud - så nu skulle den prøves! Jeg havde ikke helt alle ingredienser - nogle kunne ikke købes hernede og andre... var jeg helt sikker på fandtes i mit skab...! Men på en eller anden mystisk vis er det helt forsvundet! - og så har jeg ikke en morter endnu, så har forsøgt at købe stødt krydderier!

Ingredienser:
  • 2 tsk. koriander - stødt
  • 2 tsk. gurkemeje
  • 1 lille tsk. stødt chili
  • 1 lille tsk. stødt ingefær
  • 2-3 spsk olie (jeg bruger rapsolie)
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 kg kyllingeunderlår
  • 1 ds. hakket tomat
  • 1 ds. kokosmælk
  • salt og peber
Vejledning:
  1. Bland koriander, gurkemeje, chili og ingefær sammen
  2. Skær løg i fire stykker og top/bund af hvert hvidløg
  3. Hæld det i blenderen eller foodprocesseren (Jeg tror, at foodprocesseren er bedre, men jeg har ingen.) og kør/blend det til en tyk pasta.
  4. Hæld olien i panden og læg kyllingerne i, når olien er klar.
  5. Krydder med lidt salt og peber.
  6. Vend kyllingerne, når skindet har fået en fin brun farve - krydder og lad stege.
  7. Tag kyllingerne over i et stort fad og lad den pæne skindside være opad.
  8. Hæld krydderiblandingen på panden og rør godt rundt, imens det bliver en lidt tykkere pasta - tilsæt evt. lidt mere olie så det ikke brænder på.
  9. Hæld løgblandingen i og lad det stege sammen i 5 minutter - rør godt, så det ikke brænder på!
  10. Blend de hakkede tomater og kokosmælken - det giver en lidt komisk lyserød farve (Lad være med at vaske blenderen inden du hælder kokosmælken og tomaterne i!)
  11. Hæld tomat og kokos-blandingen på panden og lad det koge op.
  12. Hæld lidt peber og salt i sovsen og lad det simre til det er dejligt tyk!
  13. Hæld sovsen over kyllingerne, men skub sovsen væk fra kyllingeskindet, så det forbliver rigtig sprødt!
  14. Sæt fadet i ovnen ved 180 grader i 1 time - husk at sætte vand over til ris!
Det ser super lækkert ud, når det kommer ud fra ovnen!

Det færdige resultat:
 
Det smagte rigtig godt, duftede super godt og så lækkert ud!
Absolut en opskrift, som skal prøves igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...