fredag den 15. februar 2013

Varme drikke aka gudedrikke til syge!

Vi har haft en SKØN ferie! Det har vi virkelig! Vi har været ude ved havet, vi har spist på Café Fru Dax på Rømø (PRØV DET - det er så meget turen værd!), vi har shoppet, vi har hygget, vi har været i svømmehal og Sputnikken sluttede af med at være på ferie hos mormor og morfar, så mor og far fik Valentins aften for sig selv - og det skulle udnyttes! Så vi var på restaurant og det smagte sååå godt! Jeg burde have taget et billede af maden - men... Det kom jeg først i tanke om EFTER maden var spist - UPS! Den må I lige få næste gang! Ellers storhyggede vi resten af aftenen og var bare os to! Vi sov længe, men da vi vågnede op havde vi det begge sådan lidt... Ja... For at sige det kort: Vi er blevet rigtig forkølet - og I kender jo mænd ;) Så manden fik besked på at blive i sengen - fik serveret Appelsinjuice (C-vitaminer!!), Multivitaminpiller (jeg er normalt ikke så vild med den slags) og yoghurt! Imens fik jeg ryddet op og gjort huset lige lidt mere lækkert! Derudover fik jeg en kop Chai Latte - er forresten nået frem til, at min Chai Sirup ikke er god nok til at skulle laves i samme version igen!

Inden vi hentede Sputnikken var vi lige ude og købe ind - manden ønskede nem og ubesværlig mad! Så det blev franske hotdogs - så bliver det ikke lettere (og nej, når han er syg, kan han ikke overbevises om at rigtig mad er super godt og også kan være super nemt og ubesværlig - især når det nu er mig der laver det...). Men da vi var ude at købe ind alligevel (læs: Jeg var - han blev i bilen) fik jeg købt honning! (ja... Honning er noget der burde være i køkkent og jo, den bedste honning kommer direkte fra biavlerne - men på en eller anden mystisk måde var der intet honning i mit køkken!) Faktisk fik jeg købt hele tre slags - heriblandt Honning med citron fra Jakobsens! Min tanke var: Honning er godt, når man er syg, og citron er godt, når man er syg - så enten er det dobbelt godt eller rigtig skidt...! Da jeg kom hjem skulle der lige smages, og jeg synes faktisk det er rigtig godt! Spørgsmålet var dog om det var godt i teen, som det jo var købt til! - og ja, det synes jeg faktisk! Jeg er ikke til sukker i min te, så ren honning er bare for sødt, og der er det at citronen gør sit arbejdede super godt! Men jeg er jo altså ikke den eneste der er syg herhjemme! (syg og syg... Forkølet og snottet...)

Så efter aftensmaden blev der lavet varm mælk og honning til manden - det er han nemlig helt syg efter, når han er syg! Jeg derimod får næsten kvalme af lugten, men det er det værd, hvis han får det bedre! Så varm mælk og honning til ham og en omgang te med citronhonning til mig (det kommer den altså til at hedde fra nu!)! - og det var så godt!

Først lige opskriften på varm mælk med honning!

Ingredienser
- ½ l. sødmælk (kan sagtens erstattes af minimælk - men det drikker manden bare ikke herhjemme...)
- 1 stor spsk. god dansk honning (smag til indtil du er tilfreds - bare husk at lade det koge op ind imellem, så det ikke bliver alt for sød!)
Vejledning
  1. Hæld mælken i en lille gryde og lad det blive varm
  2. Tag den store spsk.fuld og rør den rundt i den varme mælk
  3. Lad det koge op imens du rører rundt - og det er vigtigt at røre rundt, da det meget hurtigt brænder på ellers!
  4. Smag til! - Her bliver den lige som lidt karamelagtig hvid!
  5. Server! (Det er så let og så lige til - og manden elsker det!)

Det færdige resultat
 
Og så til te med citronhonning!
 
Ingredienser
- 1 brev Earl Grey fra Pickwick (du kan også bruge andre te-typer - men jeg ville lige smage, hvordan honningen er i)
- 1 l. kogende vand
-  3 tsk. flydende honning med citron - har man ikke lige den honning vil jeg tilsætte 2 tsk honning og 1 tsk. citronsaft!
Vejledning
  1. Kog vandet
  2. Sæt te-brevet i en tekande
  3. Hæld 1 l. vand i kanden og lad teen trække. (på rigtige efterskolemaner - og så er der til flere kopper)
  4. Hæld tre tsk. citronhonning i en kop (det er forresten ekstra cafekopper, så mindre kan nok gøre det)
  5. Hæld den færdige te i koppet - drej rundt og smag til! Det giver en skøn citronduft!
  6. Server!

Det færdige resultat
 
 
Manden var vild med den varme mælk med honning og jeg er vild med den her te! Citronen gær at det ikke bliver for sødt og det er godt nok super nemt!

Jeg går og leger lidt med tanken om at den honning er super god på en pandekage... Det må prøves ;) - ps. jeg fik også købt mere appelsinjuice OG C-vitaminer!
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...