tirsdag den 19. februar 2013

Hjemmelavet burger - cajun style!

Herhjemme elsker vi burger... Manden vil helst have købebollen... Mest fordi det andet tager for meget tid synes han og ærligt sagt, har jeg aldrig forsøgt at lave bollen fra bunden - gærdej er jo ikke lige mit stærkeste område og har ikke rigtig set (fundet) BOLLEN, du ved, bollen som er en rigtig burgerbolle og ikke bare en bolle-bolle... - og indtil den dag får jeg aldrig overtalt mine hankøn til at godtage det som en rigtig burgerbolle! Men burger skulle vi have!

Jeg fik for noget tid siden købt Urtekrams Cajunmix og den skulle simpelthen bare afprøves på bøfferne! Så det blev til hjemmelavede burger - cajun style! Et lille tip: Jeg trykker altid midten på den ene side af bøffen lidt ind, så det ligner en lille dyb tallerken - det var et tip jeg fik engang for mange år siden. Det skulle gøre sådan at de ikke bliver tykkere på midten med en tendens til at være bold-agtige - og herhjemme virker det!

Ingredienser
  • 500 g. hakket oksekød
  • 2 skiver toastbrød (jeg bruger sjældent rasp, da jeg synes det "friske" brød giver en bedre smag)
  • 2 æg
  • 1 løg
  • 1 spsk. Cajunmix (passer til vores smag)
  • 1 spsk. sennep (er lidt vild med sennep i kødet lige for tiden!)
  • Lidt salt
  • 1 spsk. smør

Vejledning
  1. Skær løget i tern og riv toastbrødet i stumper
  2. Hæld oksekød, toastbrød, æggene, løget og krydderierne i skålen
  3. Bland det selv eller lad kenwooden kører indtil det er godt blandet sammen.
  4. Lad det stå i mindst 30 minutter - helst længere (jeg synes det giver en dybere smag)
  5. Del kødet i 5 eller 6 portioner (afhængig af hvordan du ønsker dine bøffer) og form dem.
  6. Tænd panden og smelt smøret på den.(evt. også et sqish olie)
  7. Læg bøfferne på panden og lad dem stege i et par minutter på begge sider, så de får den rigtige mørke farve - huske ikke at vende hele tiden!
  8. Bøfferne skal nu ind i ovnen ved 200 grader - jeg dækker dem over, så de ikke får farve og så forbliver de superlækre inden i.
  9. Efter 10-20 minutters tid lægger jeg burgerbollerne i ovnen - og 3 minutter senere er der aftensmad!

Det færdige resultat
Jeg fik ikke et billede af selve bøffen, men et billede af burgeren skal I da have!

Vi var alle vilde med burgeren! Fyldt op med salat, tomat og agurk! Den smagte super godt - og cajunmixet gav lige en ekstra dimension! Skal absolut laves igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...