søndag den 24. februar 2013

Dolce Latte med vanilje (Karamelcreme med vanilje)

Jeg har egentlig lidt forelsket mig i Urtekrams Dolce Latte - men da den er ret dyr, tænkte jeg at det måtte kunne laves selv! Efter en del kiggeri rundt på nettet og diverse blogs var løsningen ligefor! Ingredienser? Vand og en dåse sødet kondenseret mælk! Så bliver det da ikke meget mere simpelt?
Jeg lavede dog min helt egen version og helt ærlig... Jeg synes, at den er blevet fantastisk!

Ingredienser:
Vejledning:
  1. Placer en karklud i bunden af en høj gryde (ellers larme det!)
  2. Placer dåsen (jeg tog papiret af dåsen inden) på karkluden
  3. Hæld vand i gryden, så toppen af dåsen er dækket - helst et par cm over. Det er vigtigt, at dåsen er helt under vand og at der er mindst en cm vand over dåsen højeste punkt, da dåsen ellers kan springe - og det er vi jo ikke lige interesseret i!
  4. Lad det koge op og stil det derefter pladen ned på 1 - det skal nu stå og simre i 3 timer.
  5. Hold øje med at dåsen HELE tiden er dækket af vand - det vand du hælder i skal helst være kogende, så vandet ikke først skal blive varmere.
  6. Hæld vandet ud af gryden og tag med en grydelap den meget varme dåse op og lad den køle til den er lun - dvs. at du uden problemer kan stå med den i hænderne. Det tog et sted mellem 1½ til 2 timer herhjemme.
  7. Luk dåsen op og nyde synet af karamellen!
  8. Hæld karamellen op i en skål og rør rundt i den, så den bliver lidt mere ensartet.
  9. Tilsæt vaniljen og rør godt rundt!

    Så er karamelcremen med vanilje klar til at komme på glas og ind i køleskabet!
Det færdige produkt:

Den færdige karamelcreme med vanilje på glas - de sorte prikker er de dejlige vaniljekorn!

Og et lille kig ned i glasset! *MUMS!*
 
Det kan så absolut svarer sig at lave det selv - det tager lidt tid, ja, men det meste er jo bare at holde øje med og jeg er vild med at jeg kan sætte mit eget præg af på cremen! Kan kun sige: Prøv det!

Ps. Jeg er forresten vild med 1 tsk. i min varme kakao!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...