søndag den 16. juni 2013

Jeg har fået en ismaskine! Så....

Nu skal der til at laves is både på the old fashion-way, men også det AMERICAN WAY! Med SWEET CREAM-BASE og med en GRUNDOPSKRIFT til ICECREAMMAKING  på ISMASKIINE!

Det var egentlig lidt et spontan køb... Min ismaskine... Faktisk var jeg i butikken, fordi at der var 25 % rabat... - og jeg manglede egentlig bare et par spatler, en citronspray (okay, manglede og manglede... Men elsker min lille gadget!) og et enkelt rivejern eller to (øhm... Man mangler vel altid sådan nogle til at rive chokolade eller nødder på?!)!
Nå... Men jeg kom altså ind i butikken og så var det, at jeg kom til at se - ret tilfældigt - en ismaskine! ...og... Så var tanken ligesom sået... at... "Sådan en kunne jeg egentlig godt bruge!", men nej, den skulle jeg ikke have! Så fik jeg fundet citronsprayen og kom forbi en anden ismaskine og tænkte "Gad vide om den egentlig kan lave sorbet?", men jeg rystede tanken fra mig... For jeg skulle da ikke have en ismaskine - men man kunne jo ØNSKE sig sådan en! Så fandt jeg et rivejern og tænkte "Den er da let at rive chokolade på til ismaskinen...."... Så tænkte jeg "Man kunne jo også SE hvad de har af ismaskiner...", så jeg gik lige forbi den afdeling. Der var lidt forskellige, men der var en, som havde to skåle (!) og kunne rumme rigtig meget! Skålene kunne holde til altid at være i fryseren og og og og og... den var da bare SUPER praktisk og heller ikke alt for stor! Alt i alt: Pludselig stod jeg udenfor butikken og havde købt en ISMASKINE! Mr. X blev mildt sagt ikke glad! *UPS!*


Jeg har søgt lidt og fundet forskellige opskrifter, bl.a. fra Bitten fra Forbitten (hun har forresten fået en smuk lille guldklump!) og Line fra Mad med hjertet. Jeg har lavet lidt en blanding og så valgt at tilsætte vaniljepulver i basen - og det fungere altså super gódt! Det er altså super simpelt at lave. Jeg har desuden hørt at man kan bruge kondenseret mælk i sådan en sweet cream-base og da jeg altid har det i huset... Ja.. så skal det prøves!!! Men det her bliver min absolutte sweet cream base-grundopskrift! (det er forresten sindssygt lækkert at se det blive til is i ismaskinen!

Ingredienser

  • 2 past. hele æg (bruger altid past. æg, når det ikke skal varmes)
  • 160 g. sukker
  • 1 tsk. vaniljepulver
  • ½ l. fløde
  • 2,5 dl. mælk

Vejledning

Sweet cream-base

  1. Pisk æggene til de er luftige og en lidt ”tyk” masse.
  2. Bland sukker og vanilje sammen.
  3. Hæld sukkerblandingen lidt efter lidt i æggene og pist godt –ikke for stærkt, men grundigt!
  4. Bland mælk og fløde sammen.
  5. Hæld stille mælkeblandingen i æggeblandingen, mens piskeriset kører.
  6. Pisk det godt igennem, men uden at det giver skum!

Icemaking del I.

  1. Tænd ismaskinen og hæld Sweet cream-basen i maskinen. (jeg deler blandingen i 2)
  2. Lad ismaskinen arbejde – husk det er tiden afhænger af mange ting.
  3. Efter 18 minutter tilsætter jeg halvdelen af fyld - hvis der skal fyld i, i ismaskinen og lader den kører færdig.
  4. Vend isen ud i en skål og spis – eller i fryseren!

Icemaking del II. (når anden portion laves i den samme skål med det samme!)

  1. Så mangler vi den sidste halvdel: (hvis du skifter skål går det nok lige så hurtig!)
  2. Tænd ismaskinen igen og tilsæt den sidste halvdel af sweet cream-basen. Igen, det er afhængig af forskellige ting, hvor længe det tager. Anden gang tager det en del længere tid, da skålen jo allerede har været i brug.
  3. Du kan se på isen, hvornår du skal tilsætte fyld. Den bliver ”tyk” og det bliver klart at den følger spatlen (den der kører rundt) og ligner rigtig god is…!
  4. Hvis der skal fyld i hældes det i nu og ismaskinen får lov til at køre et par minutter
  5. Igen: Spis eller op i en skål og i fryseren!
 

Det færdige resultat?

Det må I vente og se til næste indlæg, hvor jeg vil vise jer, hvad ismaskinen blev indviet med! Hvilken is tror I, at jeg lavede til indvielsen??

Kan kun sige at det blev så godt! - og at tilgivelse frem for tilladelse denne gang virkede usandsynlig godt! Manden har allerede sagt, at han glæder sig til mine små eksperimenter! (Og det er STORT!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...