fredag den 14. juni 2013

Ovnstegt hel kylling krydret med urtesmør

Herhjemme er vi lidt glade for kylling... - og jeg synes det er lidt luksus at arbejde med en hel kylling! Så da Mr. X udtalte, at han da egentlig godt kunne tænke sig sådan en hel kylling slog jeg til! Jeg fik købt en hel kylling og så faldt jeg over Italienske Urter-smøret fra Arla/Kærgården - og så fik jeg en ide! Jeg har arbejdet lidt med at gøre skindet mere sprødt og give kødet mere smag, ved at placer det mellem kød og skind - og jeg synes faktisk at det er super let! Så jeg tænkte: Jeg kunne købe smør og så købe lidt krydderier og hvidløg, blande det sammen og ind... Eller... Jeg kunne prøve at bruge det smør! Jeg valgte den sidste mulighed ;) - og det var vi egentlig ret tilfreds med!

Kyllingen blev super saftig, skindet rigtig sprødt og det er ikke sidste gang! (at jeg så synes det var sindssygt svær at finde ud af hvilken kylling man skulle vælge... Det er så noget andet!)

Ingredienser

  • 1 hel kylling
  • 2 pk. smør
  • Lidt olie
  • Lidt salt
  • Vand til fadet

Vejledning

  1. Vask kyllingen og tør den.
  2. Hæld smøret op i en engangssprøjtepose
  3. Brug hænderne til at få skindet fra kyllingen uden at prikke hul! (Se her hvordan Klidmoster gør det)
  4. Fordel smøret med sprøjteposen over hele kyllingen - både ben, vinger, bryst og ryg!
  5. Bind benene sammen og evt. skindet med... (Ja, min måde er lidt alternativ, men det virkede!!)
  6. Læg den på brystet i et fad, hæld lidt olie og salt over og hæld vand i fadet, så det står 1 cm op.
  7. Steg den i ovnen ved 200 grader i 30 minutter
  8. Vend kyllingen om, så brystet er op ad og drys evt. lidt salt over.
  9. Steg den i 30 minutter - ca. og tag den ud
  10. Lad den hvile lidt, mens alt andet bliver klar.

Det færdige resultat


Et stykke færdig kylling fra oven!


Et stykke færdig kylling fra siderne!


Aftenens tallerken: Et stykke kyllingelår, kogte kartofler, tzaziki, fyldte champignon og tomatsalat!
Det var guld værd og smagte helt fantastisk!

Som sagt: En hel kylling er bare helt igennem luksus!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...