onsdag den 28. august 2013

Vaniljesirup - fantastisk ren forkælelse

I en verden der til tider kan være meget grå og sort er der nogle gange brug for lidt forkælelse - og forkælelse behøver ikke at være at bruge en masse penge eller tage i wellness eller andet i den dur. Nogle gange er det de mest simple ting, som kan have åhhh så meget værdi. Sådan en opskrift fandt jeg hos den fantastiske Ann-Christine fra Valdemarsro.dk. Hun har nemlig fat i noget af det helt rigtige! Ud af et få gode råvarer kan man skabe de mest fantastiske ting! Denne gang er det lille ekstra - den skønne lille forkælelse - hjemmelavet vaniljesirup!

Vi spiser egentlig ikke meget sirup herhjemme, men Ann-Christine gav mig lyst til at prøve lidt på morgenmaden - så jeg måtte jo prøve at lave sådan noget sirup - og eftersom jeg er en hund efter vanilje og ALTID har vaniljestænger i mit køleskab... Ja... Så blev det til en omgang vaniljesirup. Opskriften jeg tog udgangspunkt i var denne fra Valdemarsro.dk og jeg har næsten lavet den præcis som hun har skrevet - kun lidt andre mængder, så kig forbi hendes - især hvis du skal have en mere gennemsigtig, men også mere prikket vaniljesirup!

 Men helt ærligt... Sådan en lille stribe vaniljesirup... Det gør altså noget! Ikke nok med at det smager super godt på en portion A38 - det er også super godt på en lille frugtsalat eller i en kop varm kakao! Så prøv det!

Ingredienser

  • 2 dl vand
  • 1 dl rørsukker
  • 1 vaniljestang fra den lokale - altså ikke nødvendigvis en af de dyre!

Vejledning

  1. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud.
  2. Smide den brugte vaniljestang i gryden sammen med vandet
  3. Bland vaniljen og sukkeret godt sammen
  4. Hæld vaniljesukkeret i gryden og rør lidt rundt i det.
  5. Sæt gryden på mild varme (2) og rør rundt i det engang i mellem.
  6. Brug en tallerkentest (dråbe på tallerken og hold den lodret) for at se om siruppen er færdig. - Den skal gerne kunne løbe ca. 4-5 cm.
  7. Hæld over i et glas og sæt det i køleskabet - husk at tage vaniljestangen med i glasset!

Det færdige resultat


Jeg fandt de mest fantastiske små glas
- de kan lige have 1 dl, så det er den perfekte størrelse til formålet!
Ren luksus - og elsket af både Sputnikken og mor!
(Sputnikken foretrækker en lille bitte cirkel på sin havregrød!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...