tirsdag den 23. juli 2013

Tiramisu - førsteudgaven

Mr. X er en meget traditionel herre - lidt gammeldags, som jeg - og helt i gennem dejlig :) Hvorfor nævner jeg det? Jo... Der hvor han er meget konservativ er, når det handler om mad! Derfor har jeg ex. aldrig smagt SUSHI! Derfor var det også lidt et sats, da jeg får efterhånden mange år siden fandt en "hurtigpakke" Tiramisu! Desserten havde jeg efterhånden hørt og set et par gange i serier og madprogrammer og jeg var ærligt talt meget nysgerrig! MEEENNNN den virker bare så besværlig at lave og ikke mindst dyr! (ikke lige til den studerendes pung...!) Så det projekt blev opgivet - indtil jeg kom forbi en butik, som havde sådan en "ret så nem og hurtig færdig"-pakke på tilbud! Nemt og billigt! - og manden var skeptisk - lige indtil han smagte den!

Efter det har jeg ofte købt pakkerne, når jeg har set dem på min vej (har 4 stående i skabet *UPS*), men... så var det at jeg fik sommerferie i år og kunne stå og kigge ind i et køleskab, som havde alle ingredienserne! Der var resterne af mascaponen fra Jordbærisen med cheesecake, der var noget fløde, ladefingres er permanent i skabet osv... - og hvad skal lige ellers bruge mascapone til? (rent faktisk et spørgsmål!)

Som sagt så gjort! Jeg kan forresten se, at hverken Valdemarsro eller Kvalimad bruger fløde i deres tiramisu! Det må jeg prøve en dag, når trangen til tiramisu kommer og der ingen fløde er i køleskabet! (er faktisk sjældent at jeg har fløde...) Min opskrift tog udgangspunkt i denne opskrift fra Italy.dk - en italiensk opskrift til en italiensk dessert ;)

Ingredienser

  • 1 bøtte mascarpone (det er vist ca. 250 g)
  • 4 past. æggeblommer (past. fordi den ikke bliver opvarmet og husk at 4 æggeblommer svarer til 2 bægere!)
  • 75 g flormelis
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 1,25-2,5 dl fløde
  • 1,5 past. æggehvide (1 bæger æggehvide = 1,5 æggehvide)
  • 1 pk. ladyfingres = ca. 24
  • ½ l. god færdiglavet og kold kaffe (jeg kan se nogle bruger meget mindre, men manden er meget kaffeglad og vi synes det giver de bedste fingre!)
  • Sherry - gerne fad nr. 6
  • 2-4 spsk. god ren kakao (usødet og det hele)

Vejledning

  1. Æggeblommer, vaniljesukker og flormelis piskes til en luftig æggesnaps
  2. Bland mascaponen i - det skal blive en ensartet creme.
  3. Pisk fløden til en god flødeskum - sådan en der kan vendes på hovedet, uden at den falder ud og som kan lave riller og bjerge - men stadig luftig og dejlig!
  4. Pisk æggehviden rigtig stiv! (super træning at gøre det med et piskeris og ved brug af rugbrødsmotoren! - så går det også hurtigere med at blive færdig!)
  5. Vend flødeskummen i cremen og vend det forsigtigt til en ensartet masse
  6. Vend æggehviderne i cremen og vend det meget forsigtigt til en ensartet masse
  7. Fordel lidt creme ud over bunden, så den lige knap er dækket
  8. Dyp en ladyfinger i den kolde kaffe, "ryst" forsigtigt ladyfingeren og placer den i fadet på cremen, tag den næste og fortsæt til bunden er dækket. (ca. 12 stykker)
  9. Fordel halvdelen af den resterende creme i fadet
  10. Hæld forsigtigt lidt sherry over cremen - ikke for meget - dryp det evt.! (Jeg fik små "vand"pytter og det gav faktisk et super resultat!
  11. Læg igen kaffedyppede ladefingre over cremen
  12. Fordel den sidste creme over ladyfingrene og stil den i køleskabet i mindst 6 timer.
  13. Inden du serverer drysser du kakaoen over.
Jo længere den trækker jo bedre! Personligt er jeg vildeste med den efter mindst 24 timer!

Det færdige resultat

 
Den smagte fantastisk! - og manden var ellevild! Kan det så blive bedre?
Den skal så absolut laves mange gange igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...