torsdag den 27. juni 2013

Kyllingeburger - nemt og lækkert!

Vi er ikke tit på McD, men det sker en sjælden gang imellem - især i forbindelse med ture til ørelægen... (laaaannngggg historie...) - og er der noget jeg er lidt vild med, så er det deres McChicken... I mit barndomshjem var man ikke på McD, kylling spiste man hellere ikke rigtigt (fjerkræ jo jo, men ikke rigtig kylling) og burgere var generelt en sjældenhed, men en kyllingeburger... Det har vi aldrig fået! (Kan i alt fald ikke komme i tanke om det!) Jeg har intet imod McD, men det er jo dyrt, knap så sundt og så har jeg jo en teori om, at hjemmelavet oftest er bedst... Så da Mr. X en dag havde hevet hakket kylling op til aftensmad og der tilfældigvis var nogle burgerboller i skabet... Ja... Så skal det altså prøves! En opskrift havde jeg dog ikke, så det her var VIRKELIG et eksperiment og manden virkede lidt skeptisk...!

Min tanke var egentlig:
  • Den skal have paprika... For paprika gør næsten alt mad bedre!
  • Den skal have lidt cajun-style over sig... Så mit Urtekram Cajunmix!
  • Den skal paneres (ellers er det jo ikke så meget McChicken over den ;))
  • Den skal have rasp, æg og mælk i farsen (ved egentlig ikke hvorfor - mest fordi jeg har lyst!)
  • Den skal have havregryn i farsen! - fordi det syntes jeg kunne være sjov!
  • og så lidt cremefraice - fordi det er en rest, fordi det giver lidt syre og fordi min erfaring siger at det arbejder godt sammen med Cajunmix!
- og nej, du ser ikke fejl - der er intet salt eller peber! Sandheden er at jeg først kom i tanke om salt og peber, da jeg skrev opskriften ind! Men... Jeg synes slet ikke at der er et behov for det!

Ingredienser

Kyllingefarsen

  • 600 g kyllingekød
  • 1 æg
  • 1 tsk cajunmix (ellers synes jeg det bliver for stærkt!)
  • 2 tsk paprika
  • 1 dl. havregryn
  • 1 dl. rasp
  • 2 spsk. cremefraice
  • 1-2 dl. mælk (Lad farsen bestemme!)

Panering

  • Mel
  • Rørt æg
  • Rasp
  • Smør

Andet

Vejledning

Bøfferne

  1. Bland kyllingekød, æg, cajunmix, paprika, havregryn, rasp, cremefraice og mælk godt sammen til en ensartet masse.
  2. Lad farsen hvile i mindst 30 minutter (Den kan sagtens hvile længere)
  3. Form til bøffer - eller gør som jeg gjorde og nøjes med halvdelen - resten kan du bruge til den næste opskrift jeg lægger ind ;) (en lille teaser ;)) Husk at trykke bøfferne i midten, så de ikke bliver runde!
  4. Vend bøfferne i mel, videre i den rørte æggemasse og så vendes de til sidst i raspen.
  5. Steg bøfferne - jeg steger altid i smør - indtil de er gyldne.
  6. Læg dem i et fad og send dem en tur i ovnen - bare mens burgerne alligevel bliver varme!

Den samlede burger!

  1. Del bollen i to
  2. Fordel lidt cremefraice-dressing i bund og top.
  3. Placer bøffen på bunden, salat på bøffen og toppen på salaten!

Det færdige resultat



Ser det helt ærligt ikke lidt godt ud?
Mr. X mente den slog McD´s og Sputnikken nåede igennem halvanden burger!
Det synes jeg altså er lidt flot!
 
Men... Glæd jer til næste gang!
Jeg lavede nemlig også noget andet fantastisk godt ud af den fars!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...